Nordmenn trenger visum.  Kan lett ordnes i Bangkok, Ho Chi Minh City og Hanoi til ca. 30USD for 1 mnd. Tar alt fra et par dager til en uke. Kan også fås på flyplassen når du flyr inn. Det er blitt business ut av visumruns til Kambodsja for utlendinger som bor i Thailand.

Her trenger du kanskje noen vaksiner.

Sjekk norske UD sin side for mer informasjon om Kambodsja.

UD har en webside; landsider som har utfyllende informasjon om alle land; Landsider

Se også:  Turistkontoret til Kambodsja

Jeg anbefaler å se

Phnom Phen

Angkor Wat

Lite og med en voldelig historie. Kjent for Pol Pot, miner og de fantastiske Angkor templene. Jeg har skrevet artikler fra Kambodsja: les dem for mer informasjon.

MIN OPPLEVELSE FRA KAMBODSJA

Det er ikke ofte jeg blir så positivt overrasket over et land som jeg ble av Kambodsja. Jeg som virkelig hadde grudd meg før jeg dro over grensen til "minelandet"...

Første dagen gav et slags inntrykk av standaren til vegsituasjonen i Kambodsja. Det tok oss ca. 6 timer mer en det skulle å nå hovestaden Phnom Phen i en minibuss. Vi kom fra Ho Chi Minh City i Vietnam, og var forberedt på at det skulle være dårligere veger i nabolandet, men at de skulle være så dårlige…..?

Phnom Phen var mye vakrere enn jeg hadde trodd. Byen hadde mye sjarmerende å by på, og mange backpackere lovroste et lite hotell ved innsjøen Boeng Kak midt i hovedstaden.(Husker ikke navnet på det). Jeg ble dumpet av ved de mest brukte hotellene, og ingen av oss tok sjansen på å vandre rundt i mørket så vi sjekket inn der. (Ved Capitol Guest House).

Dag etterpå for jeg på sightseeing tur, og det var en del vakre bygninger i byen. Dessuten hadde den et stillere preg over seg en hektiske Bangkok, Hanoi og Saigon.

Turen for deretter til Siem Reap, noe som også tok en evighet lenger enn det skulle. Turen langs Highway 6 ble da også et av høydepunktene på turen min.
I Siem Reap var det Angkor templene som skulle besøkes.

Angkor Wat er en opplevelse. Det er ca. 1000 templer som ligger gjemt mellom trær og busker. Av de er ca. 40 tilgjenglige for turister, og ca. 100 er gravd frem. Resten ligger fremdeles et eller annet sted og holder på sin hemmelighet. Mystisk, og mystikk preger templene. Både ved omtale og ved besøk.

Jeg stod opp kl. 5.00 og dro avgårde på en motorsykkel/moped. Man må nemlig ha guide; årsaken til det er langt fra hyggelig. Landminer ligger skjult rundt omkring... og slanger beveger seg rundt i ruinene. Så min guide kjørte moped, noe som er en vanlig måte å ta turister rundt på. Flott!! 5.45 stod solen opp, og laget en magisk effekt rundt det mest majestetiske tempelet; selve Angkor Wat selv. Wat er Thailandsk for tempel og Angkor beskriver en periode i Kambodsja fra ca. 820- 1450 e.Kr.

Hele dagen brukte jeg på å se litt av dette enorme området på 320 km2. Det er som å plutselig delta i en scene i Indiana Jones. Helt utrolig. Det er det som har gjort mest inntrykk på meg av byggverk jorden rundt. Det var også en deilig opplevelse å gå rundt der om morningen... det var nemlig ingen andre der. Angkor nyter fremdeles den luksus at det ikke er oversvømt av turister... men den tid kommer vel. Dessverre. Jeg anser meg som heldig som fikk sett det før turisme også ødelegger dette stedet.

Dagen etter var jeg på veg mot Thailand. Bak på en pickup truck. Man skal kanskje ikke forvente seg alverden for et par dollar, men at det skulle bli så ille (sjarmerende ille) det hadde jeg vel aldri trodd.